Gillian MadeleySpeaker

    Gillian is an enthusiastic and committed Teacher-Librarian, Literacy Coach and Technology Lead coach working within the York Region District School Board in Ontario, Canada. An Apple Distinguished Educator, and member of the Advisory Board to the Americas, she is passionate about cross-curricular integration and authentic use of digital media and technology. Often times this is accomplished through resource sharing and innovative teaching methods (as technology is a tool, and not a replacement for good teaching practice). Ultimately, Gillian aims for improved teacher and student engagement and achievement.


    Lire, écrire, compter… et « coder » – L’enseignement du code informatique à l’élémentaire

    La grande majorité des enseignant(e)s n’ont jamais étudié la programmation au cours de leurs études, or nous entendons parler de plus en plus de l’importance de l’intégration de l’apprentissage du codage et de la programmation informatique à l’école. La programmation est un levier qui permet aux individus de développer les stratégies de pensée (méta)cognitives liées à la pensée informatique : l’organisation logique, l’abstraction, l’optimisation, la résolution de problèmes en équipe et la créativité. Ces stratégies de pensée sont transférables pas uniquement en mathématiques, en sciences et en technologie, mais aussi en langue. Cet atelier vise à introduire le code comme nouvelle littératie et compétence du 21e siècle, tout en initiant les enseignant(e)s à la programmation. Venez faire vos premiers pas dans l’apprentissage de la programmation. Engagez-vous dans des projets de programmation créative qui impliquent des robots tels que BeeBot, Ozobot, Dash, etc. Discutez des idées de leçons, d’activités de groupe et bien plus, tout en tâtonnant avec Scratch, Code.org, Tickle, etc.

    Pour citer Barack Obama: «Ne vous contentez pas de jouer avec votre téléphone, programmez-le!» Venez composer vos premières lignes de code!

    *Veuillez amener un ordinateur portable, ainsi qu’un iPad (si possible)*

    July 5, 1:00 to 2:15, Room 2013

    Reading, Writing, Arithmetic… and Coding in the Classroom

    The majority of teachers have never studied computer programming, yet many educational gurus are becoming increasingly vocal about the importance of integrating coding and computer programming in schools. Programming is a fantastic way to leverage and promote the development of (meta)cognitive thinking strategies in students. Learning to code allows students to focus on logical organization, abstraction, optimization, team problem solving and creativity. These thinking strategies are transferable not only to mathematics, science and technology, but also to language. This workshop aims to introduce coding as a new literacy and 21st century competency, while providing teachers with various opportunities to familiarize themselves with current, entry-level programing options.Engage in creative programming projects which include the use of robots like BeeBot, Ozobot, and Dash and Dot. Discuss and/or share lesson ideas and group activities, while experimenting with Scratch, Code.org, and Tickle.

    To quote Barack Obama: “Don’t just play with your phone, program it!”

    * Please bring a laptop, as well as an iPad/iPhone

    July 6, 10:15 to 11:45 am, Room – 2011