Roberto GauvinSpeaker

    Roberto Gauvin is the principal of the “Centre d’ @pprentissage of Haut-Madawaska (CAHM)“, a K to 8 francophone school located at Clair in New Brunswick Canada. He holds a baccalaureate in secondary education (major in mathematics and minor in physics) from the University of Moncton, a post-baccalaureate and a master’s degree in school administration from the University of Manitoba. His career in the field of education began in 1988 as a French immersion teacher. He worked in western Canada as a French immersion science teacher and as a vice-principal of a middle and a secondary school. In September 2000, he had the chance to return home and to become the principal of the CAHM. In 2002, Roberto received the “IT Community Hero Award” from Industry Canada.  In 2003, he took part in a project so that the school could join the Innovative school network of Industry Canada. The school also takes part in the action-research of the Minister of Education of New-Brunswick since 2004. Roberto uses a professional blog to share his discoveries in the world of the education, management, leadership as well as information and communication technologies.  At the beginning of this project, he wanted to blog in order to practice what he was preaching. He quickly realized the many possibilities of blogging in education. We are all worried with the lack of time in finding new ways to improve learning and to do research. Blogs proves to be an effective tool for collaboration and for improving learning for students. Roberto is one of the main organizers of Clair2016, an international conference presented in January 2016.


    Le site Acadiepedia.com
    Le site acadiepedia.com permet aux jeunes participants de prendre leur place en français sur le web et d’en apprendre sur les autres communautés de partout sur la planète. Le réseautage virtuel permet l’échange d’information importante et intéressante tout en permettant à l’utilisateur de se faire une place sur le web. Ce mandat est doublement intéressant pour les francophones puisque sur la toile, les ressources en français sont beaucoup moins nombreuses que les ressources en anglais.  L’animateur discutera aussi de la création d’un Labo créatif.  Un Labo créatif un endroit où les élèves peuvent créer, développer leur curiosité et leur créativité.  C’est un endroit où il est possible de prendre des risques, de faire de la recherche, d’aider et de s’entraider.  Le labo est ouvert aux élèves doués, mais pas seulement à ceux et celles qui ont les meilleurs résultats académiques.  On demande avant tout que les jeunes qui s’y investissent veuillent apprendre et veuillent enseigner aux autres.  C’est l’une des particularités important de ce concept.  En peu de temps, les élèves s’aident mutuellement et deviennent des experts dans certains domaines.  Avec le temps plusieurs élèves maitrisent toutes sortes de compétences dans toutes sortes de domaines.
    July 6, 10:15 to 11:45 am, Room – 2030

    July 6, 12:45 to 2:15 pm, Room – 2030